מהו קטרקט ומהן המשמעויות הנלוות לניתוח קטרקט?

קטרקט זהו מצב שכיח בו מופיעה בעדשת העין עכירות המפריעה לראייה. בעין בריאה, העדשה שקופה לחלוטין, מה שמביא לקבלת תמונה ברורה וחדה. עין עם קטרקט סובלת מהפרעה בראייה, שהולכת ומחמירה עם הפיכות העכירות לבולטת יותר.

קטרקט: סיבות לתופעה

גיל מתקדם, שינויים מטבוליים, חבלות בעין, סיבה גנטית (קטרקט מולד), תרופות.

קטרקט: תסמינים אופייניים

הסובל מקטרקט עלול לסבול ממספר תסמינים: טשטוש ראייה הולך וגובר, סנוור, יכולת ראיית לילה מופחתת, צורך תכוף להחליף משקפיים, כפל ראייה בעין החולה, שינוי בראיית צבעים, צורך בראייה מוגברת לקריאה. רופא עיניים יוכל לאבחן ירידה בחדות הראייה ועכירות בעדשה.

קטרקט: דרכי טיפול

בשלב הראשוני של התופעה, כאשר העכירות קלה, ניתן להחליף משקפיים. בשלבים מתקדמים יותר, כאשר החלפת משקפיים אינה עוזרת, יש לעבור ניתוח.

השלכות של ניתוח קטרקט בגיל מבוגר

ניתוח קטרקט נעשה לרוב בהרדמה מקומית. הניתוח מתבצע כאשר מתרחשת ירידה בחדות הראייה הגורמת להפרעה בתפקוד היומיומי של אדם. מטרת הניתוח היא לשמור על אורח חיים תקין ועצמאי, שכן טשטוש ראייה עשוי לגרום לחבלות, נפילות, תאונות דרכים והיתקלויות במכשולים.

שתי עיניים עם קטרקט: מה עושים?

במקרה זה יש לנתח את שתי העיניים – כל עין בנפרד, כאשר לרוב תנוחת קודם העין בה הקטרקט מפריע יותר, ואילו ניתוח העין השנייה ייעשה לאחר החלמה מלאה מניתוח העין הראשונה, בין אם מדובר בניתוח בבית חולים ציבורי, דרך קופת חולים, או כזה הנעשה על-ידי מנתח פרטי.

ניתוח קטרקט: בדיקות שיש לעבור לפני

לפני קבלת ההחלטה על ניתוח, יש לעבור בדיקה אצל רופא משפחה ואצל רופא עיניים. רופא משפחה בודק תפקוד ובריאות כלליים של המטופל ואף מתייחס לאפשרויות הרדמה, למרות שמרבית ניתוחי הקטרקט מבוצעים בהרדמה מקומית. המלצת הרופא ניתנת על סמך מצבים כגון:

    • אירוע מוחי, אטום לב, ניתוח מעקפים או ניתוח גדול אחר שנעשה בששת החודשים האחרונים, מה שיחייב דחיית הניתוח.
    • מחלות שעשויות להפריע לשכיבה, כגון מחלות במערכת הנשימה, מחלות במערכת העצבים, אי ספיקת לב ועוד.
    • לחץ דם גבוה שאינו מאוזן
    • פיגור שכלי, מחלות נפש ותופעות אחרות שעשויות למנוע אפשרות לניתוח בהרדמה מקומית.
  • ועוד

בדיקת רופא מרדים

חובה לעבור בדיקת רופא מרדים רק במקרה בו הניתוח מתוכנן להיעשות תחת הרדמה כללית. הליך זה מומלץ עבור תינוקות, ילדים ומבוגרים בעלי מצב רפואי שאינו מאפשר הרדמה מקומית.

איך להתכונן לניתוח?

רק במקרה של המלצת רופא העיניים, יבוצע טיפול אנטיביוטי מונע, כשר במרבית המקרים אין צורך בכך. גם הפסקת הטיפול בתרופות נוגדות קרישה לא מחויבת המציאות, ותיעשה על-פי הוראות המנתח בלבד. בנוסף, מקבל המנותח ביום הניתוח טיפות להרחבת אישונים (כ-2-1 שעות לפני הניתוח). גם במקרה של ניתוח בלייזר יש להיוועץ ברופאים הנכונים.

סגור לתגובות.