הסרת משקפיים בלייזר שיטות נפוצות

אם החלטת לעבור ניתוח הסרת משקפיים בלייזר, רצוי כי תברר מספר דברים רגע לפני הניתוח המכריע, מהי שיטת הניתוח המתאימה לך ביותר להסרת משקפיים. כפי שבוודאי כבר ידוע לך ישנן שתי שיטות מרכזיות לניתוח הסרת משקפיים בלייזר: האחת תוך כדי חיתוך של הקרנית והשנייה בלי חיתוך של הקרנית. שיטת הטיפול נקבעת בתיאום מלא עם הרופא המנתח על ידי המטופל תוך הבנת הסיכונים והיתרונות של שתי השיטות גם יחד.

כל שנה נערכים ברחבי העולם בכלל ובישראל בפרט מספר רב של ניתוחים להסרת משקפיים בלייזר. מכשיר הלייזר הראשון נבנה בשנת 1975 ושמו אקסיימר שבעזרתו נערכו ניתוחים שונים כמו קוצר ראייה, חדות ראייה כתוצאה ממבנה קרנית ומבנה העין, תיקון רוחק ראייה ועוד. ניתוח הסרת משקפיים מבוצע בעזרת מכשיר לייזר ממוחשב וקרן הלייזר אינה מהווה סכנה שתעשה נזק בסביבת הניתוח. ניתוח להסרת משקפיים הוא הניתוח הקצר ביותר שנמשך מספר שניות בלבד בכל אחת מהעיניים ברמת דיוק גבוהה ביותר. ניתוח להסרת משקפיים המבוצע באמצעות לייזר מכסה שטח קטן במיוחד בלב הקרנית כ – 6 מ"מ פחות או יותר. לאחר סיום הניתוח כדי להימנע מסיבוכים מיותרים בעתיד הקרנית כתוצאה מהניתוח הופכת לדקה ועליה להישאר בעובי מוגדר.

כפי שכבר הוזכר לעיל את שיטת הניתוח יקבע הרופא בתיאום עד כמה שניתן עם המטופל עצמו. לניתוח כדאי להגיע עם מלווה חבר, או קרוב משפחה.

בשנים האחרונות הלייזר הפך לכלי שימושי במיוחד בתחום רפואת העיניים ואין ספק כי הוא הצליח לחולל מהפכה בתחום הסרת המשקפיים. כיום ישנן שיטות רבות להסרת משקפיים באמצעות לייזר כשהבולטות בניהן הן שיטות הלאסיק, האינטרלאסיק ו – PKR.

בכל שיטה נעשה שימוש שונה בלייזר אך הן כולם נחשבות לבטוחות למדי ובעלות תוצאות טובות. יש לציין כי תופעות לוואי וסיכונים אכן קיימים גם בתחום בו יש ניסיון כה רב. לצמצום תופעות הלוואי והסיכונים ניתן לפנות למרפאה ידועה ובעלת מוניטין בתחום, צוות איכותי, סטרילי ובעל ניסיון מצמצם משמעותית את הסיכוי לסיבוכים אלו. הסיכונים האפשריים הם זיהום אשר נוצר מחוסר סטריליות, צלקת על הקרנית (יכולה להופיע גם שנים לאחר מכן), טשטוש ראייה או ראייה מסנוורת (בדרך כלל חולפים לאחר זמן קצר) ויובש בעיניים בו ניתן לטפל באמצעות טיפות עיניים.

על השיטות הנפוצות להסרת משקפיים:

השיטה הנפוצה ביותר כיום בתחום היא שיטת לאסיק. השיטה מתבצעת כבר משנת 1991 והיא מורכבת משני שלבים עיקריים. בשלב ראשון חותכים שכבה דקה במיוחד בחלקה החיצוני של הקרנית, החיתוך נעשה על ידי סכין כירורגית מיוחדת ועגולה אשר יוצרת חתך מיוחד בו החלק החתוך אינו מתנתק לחלוטין. לאחר החיתוך הרופא המנתח מרים את המתלה וחושף את הקרנית בשכבתה העמוקה, בשלב זה הוא מסיר באמצעות קרן הלייזר רקמה וזאת על פי החלטות קבועות מראש בהתבסס על הנתונים מהבדיקות.

שיטת האינטרלאסיק דומה מאוד לשיטת הלאסיק אך בה לא נעשה שום שימוש בסכין כירורגית ולמעשה כל הניתוח מתבצע באמצעות לייזר.

שיטת PKR היא השיטה הותיקה בה בתחילה מסירים את השכבה החיצונית של הקרנית. כאן ניתן לעשות שימוש גם בסכין וגם בלייזר, לאחר מכן המנתח משתמש בלייזר כדי לשנות את קמירות הקרנית. השיטה מיושמת על קהל יעד נרחב הכולל את בעלי הקרנית הדקה.

בכל מקרה, בטרם בחירת ההליך יש לערוך בדיקות התאמה כדי לוודא שהנכם מתאימים לניתוחי לייזר בעיניים, המועמדים הטובים ביותר לניתוחים הם בעלי בריאות תקינה מעל גיל 18 להם קוצר ראייה לא גבוהה מידי וללא מחלות קשות או מחלות עיניים.

המאמר מוגש באדיבות פורטל Eyelaser4u  – הסרת משקפיים בלייזר

סגור לתגובות.