קטרקט ומולטי קטרקט


קטרקט הינה מחלה אשר גורמת לירידה באיכות הראייה כתוצאה מעכירותה של עדשת העין שמאבדת את השקיפות הטבעית שלה. במקרים מסוימים, בהם מחלת קטרקט אינה מטופלת, המחלה יכולה לגרום אף לעיוורון. הפגיעה באיכות הראייה מתרחשת באופן הדרגתי ובד"כ בו שמנית בשתי העיניים (אם כי לא תמיד באותה רמה ובאותו הקצב). הסוג הנפוץ ביותר של מחלת קטרקט הוא זה המופיע עם ההזדקנות ולכן הופעת המחלה שכיחה במיוחד בגילאי 55 עד 65. מחלת קטרקט מופיעה בשיעור של כ-40% אצל מבוגרים מעל גיל 60. גורמים נוספים היכולים להביא להופעת המחלה הם מום מולד, חבלה חמורה בעיין או סכרת.

תסמיני המחלה

הסימן הבולט ביותר להופעת מחלת קטרקט הוא טשטוש הראייה וירידה הדרגתית באיכות הראייה. מאפייני הפגיעה בראייה הם גידול מהיר במספר הראייה למרחוק (ובמקרים מסוימים דווקא שיפור בראייה מקרוב). במקרים מסוימים של הופעת מחלת קטרקט ניתן להבחין בסנוור ממקורות אור חזקים, כתוצאה מעכירות המתרחשת בחלק האחורי של עדשת העין. ישנם גם מקרים בהם הופעת המחלה באה לידי ביטוי בהופעת דלקת תוך עינית אצל האדם הסובל ממנה.

האבחון

כל רופא עיניים רגיל יכול לבצע את הבדיקות הדרושות על מנת לאבחן חולה הסובל ממחלת קטרקט. באמצעות בדיקה בה הרופא מרחיב את אישוני המטופל, ניתן לבדוק את עצב הראייה ואת הלחץ בתוך העין וכך לאבחן האם מדובר במחלת קטרקט. לאחר ביצוע הבדיקות יחליט הרופא המטפל על דרכי הטיפול המתאימים ביותר בהתאם לחומרת הופעת המחלה ואופייה.

הטיפול

הטיפול בתסמיני מחלת קטרקט הוא יעיל ופשוט יחסית. במהלך הניתוח הרופא המטפל מוציא את עדשת העין העכורה של המטופל ומשתיל במקומה עדשה מלאכותית שקופה ותקינה, שתישאר בעינו של המטופל לצמיתות. בעזרת הטכנולוגיה המקדמת של ימינו, העדשה המלאכותית המורכבת בעין מיוצרת באופן מדויק על פי הנתונים של המטופל ויכולה לסייע בהצלחה את שיפור איכות הראייה של החולים במחלת קטרקט. השתלת העדשה המלאכותית נעשית באמצעות חתך מינימלי בעין ובאופן פשוט למדי, בהרדמה מקומית, תהליך שאורך כ-20 דקות ולא מלווה בכאבים. שיעורי ההצלחה של טיפול זה גבוהים, ההחלמה מהירה והמטופל יכול לחזור לשגרה רגילה כבר לאחר מספר ימים בודדים. העדשה המלאכותית המושתלת אצל המטופל היא עדשה עם מוקד אחד ולכן יכולה לתקן את הראייה או מקרוב או מרוחק (ולא שניהם). לכן, במידה שמוקד העדשה יהיה למשל לראייה מרוחק, עדיין יצטרך המטופל משקפיים על מנת לקרוא מקרוב. אחד הפתרונות המוצעים לבעיה זו הוא לכוון עדשה לעין אחת לראייה מרוחק ועדשה לעין השנייה לראייה מקרוב. עם זאת, מטופלים רבים מתקשים להסתגל לפער זה ואיכות הראייה נפגעת.

ניתוח חדשני ומהפכני שצובר תאוצה בימינו לטיפול במחלת קטרקט הוא ניתוח שנקרא מולטי קטרקט. במהלך ניתוח מולטי קטרקט מחליף הרופא המטפל את עדשת העין הרגילה והעכורה של המטופל ומשתיל עדש מיוחדת – עדשת מולטי-פוקאל, שמסוגלת לספק ראייה חדה גם לראייה מרוחק וגם לראייה מקרוב. העדשות המלאכותיות המולטי פוקאליות המורכבות במהלך ניתוח מולטי קטרקט מבטלות למעשה את הצורך בהרכבת משקפיים לאחר הניתוח, מפני שבאמצעותן ניתן לראות בהצלחה גם מרחוק וגם מקרוב.

קיימים מקרים מסוימים בהם לאחר הניתוח המטופל יסבול מבעיית אסטיגמטיזם ("צילינדר") או שיישאר לו עדיין מספר בראייה. ניתן לתקן בהצלחה ליקויי ראייה אלה באמצעות הסרת משקפיים בלייזר. ניתוח לייזר בעיניים יכול להוות פתרון מושלם למטופלים שאינם מעוניינים כלל בהרכבת משקפיים ורוצים להיפטר מהמשקפיים לצמיתות.

סגור לתגובות.