ליקויי ראייה והסרת משקפיים

אחד החושים המרכזיים והחשובים לנו ביותר הוא חוש הראייה. ומה דרוש לנו בכדי להביט אל העולם? עיניים, כמובן. בזכותן אנו רואים את העולם סביבנו, לומדים ממה להיזהר ולמי אפשר להתקרב, איתן רואים מתי צפוייה סערה ומתי כדאי ללבוש חולצה קצרה. אומנם, לכולנו יש חושים מגוונים כגון שמיעה, טעם, ריח, מישוש, אבל לרובינו הם רק מתלווים ליכולת המופלאה של העין שלנו, לראות את העולם. לא לחינם טבעו חכמים אמרות כמו "תמונה אחת טובה מאלף מילים" או "טוב מראה עיניים ממשמע אוזניים."

ליקויי ראייה ומשקפיים

ליקוי ראייה, מונח מקביל ללקות ראייה, הינו שם כללי לסוגים רבים של ליקויים הפוגעים ביכולת לראות בצורה תקינה. אנשים רבים סבורים שגם בעיית ראייה נפוצה יחסית, כמו קוצר ראייה, נחשבת ללקות ראייה. למעשה, אנשים הסובלים מלקות ראייה מוגדרים כאלה אשר סובלים ממגבלה משמעותית יותר בראייה, כזו שאינה יכולה לבוא על פתרונה המלא באמצעות שימוש במשקפיים.

כל פגיעה בראייה מפריעה לתפקוד הרגיל, וזאת משום שחוש הראייה הינו אחד החושים העיקריים בהם אנו עושים שימוש בחיי היום יום, אם לא החשוב מבניהם.

אחד מליקויי הראייה הנפוצים ביותר בקרב אוכלוסיית העולם הוא קוצר ראייה, המכונה מיופיה. הראייה שלנו תלויה בקרני אור המגיעות לרשתית העין. משמעותה של קוצר הראייה היא שהעדשה לא מצליחה לרכז את האור באופן תקין על גבי הרשתית, מה שמביא לראייה מטושטשת.

לאדם הסובל מקוצר ראייה ניתן לסייע באמצעות שימוש במשקפיים או בעדשות מגע או בדרך מודרנית יותר – באמצעות הסרת משקפיים בלייזר.

ישנם אנשים שמפאת סיבות שונות מנועים מלעבור ניתוח להסרת משקפיים בלייזר, למשל: מי שמספר המשקפיים שלו אינו יציב, בעלי צילינדר גבוה, חולים במחלות שונות (למשל סכרת, מחלות עיניים כרוניות) ועוד. יחד עם זאת, מרבית מרכיבי המשקפיים יוכלו לעבור טיפול להסרת משקפיים בהצלחה יתרה.

מהי הסרת משקפיים בלייזר

בעבר, הדרך לפתור את הליקוי הנפוץ של קוצר ראייה הייתה שימוש במשקפיים. המשקפיים לא באמת ריפאו את הליקוי, אלא אפשרו לאדם קצר הרואי לראות באופן תקין כל עוד הרכיב משקפיים או, מאוחר יותר, עדשות מגע. העדשות, שהוכנו באופן אינדיבידואלי בהתאם לליקוי ממנו סבל קצר הרואי, גרמו לקרני האור 'להישבר' לפני הגיעם לעין באופן כזה שקיזז את הליקוי. התוצאה שהתקבלה הייתה היכולת לראות כהלכה.

הפיתרון המודרני של הסרת משקפיים בלייזר עובד אחרת לגמרי. מדובר בהליך חד פעמי, שלאחריו חדל למעשה המטופל להיות קצר רואי והוא יכול לתפקד באופן מלא ורגיל ללא משקפיים. הרוב המוחלט של קצרי הרואי לשעבר, שעברו את הטיפול של הסרת משקפיים בלייזר, מבשרים על שיפור גדול מאוד באיכות חייהם. בא הסוף לחיפוש האינסופי אחר המשקפיים בלילה, הסוף לשימוש בתמיסות, לעדשות משקפיים מלוכלכות, למשקפיים שבורים. אין עוד זגוגיות שיפרידו בין העיניים לעולם.

הסרת המשקפיים בלייזר נעשית על ידי רופאים מומחים. מדובר בפעולה רפואית שגרתית ופשוטה, למעשה זהו אחד הניתוחים הנפוצים ביותר בעולם כולו. ההליך כולו קצר להפליא, לא יותר ממספר דקות (!) שלאחריהן שעות ספורות להתאוששות ו… זהו. המטופל חוזר לביתו – חופשי ממשקפיים.

הטיפולים בימינו עדינים ולא כירורגיים כמו בעבר. הרופא יודע להתאים מבין מבחר השיטות הקיימות את זו המתאימה ביותר למטופל שלפניו, בהתאם למבנה העין, לעדשת המשקפיים שהרכיב ועוד.

בין השיטות הקיימות להסרת משקפיים בלייזר נמצא את שיטות ה-PRK, LASIK,  LASEK.

אחד ההבדלים העיקריים בין השיטות הללו הוא האופן שבו עובר הרופא את שכבת האפיתל (רקמת ההגנה על הקרנית) בכדי להגיע אל הקרנית, לשייף אותה בעדינות ובכך, למעשה, לתקן את היכולת הטבעית של העין לראות כהלכה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *